مدیریت سرور

نصب IIS 8 بر روی ویندوز سرور Windows Server 2012R2

اگر آدمی هستید که در بین‌ سیستم‌عامل‌هایی که بر روی یک سرور نصب می‌شوند، سری ویندوز سرور کمپانی مایکروسافت رو به سرور‌های لینوکسی ترجیح میدید، قطعا موارد زیادی پیش خواهد اومد که لازم باشه یک وب سرور برای هاست کردن سایت‌ها یا برنامه‌های وب‌تون داشته باشید. اینجاست که وب سرور خود مایکروسافت یعنی IIS میتونه به کمکتون بیاد! در این مقاله سعی می‌کنیم نصب وب سرور (Web Server)  پر استفاده مایکروسافت  IIS رو بر روی ویندوز سرور 2012 Windows Server آموزش بدیم! برنامه ای که اگر بخواهید سایت های نوشته شده به زبان سی شارپ و فریم ورک ASP.NET را راه اندازی کنید حتما به آن نیاز پیدا میکنید. نرم افزاری که حتی برای راه اندازی وبسایت‌ها و وب‌ اپلیکیشن‌های نوشته شده به زبان های دیگری مثل PHP نیز میتواند مفید باشد. ضمننا در این مقاله آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۲ آموزش داده شده اما نصب این نرم افزار بر روی بقیه ویندوز سرورها مثل Windows Server 2008 R2 و Windows Server 2016 هم بسیار مشابه این آموزش هست.

نصب IIS 8 بر روی ویندوز سرور Windows Server 2012R2
با یک آموزش قدم به قدم در خدمتتون هستیم!

نصب IIS 8 بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۲

۰ –  خوب در مرحله صفر فرض رو بر این میزاریم که یک شما یک سرور مجازی با سیستم عامل Windows Server 2012 دارید و با استفاده از Remote Desktop واردش شدید و آماده نصب IIS هستید. اگر هنوز سروری ندارید که روش IIS نصب کنید، میتونید یه نگاه به پلن‌های سرور مجازی سرور دیتا بندازید و پلن مورد نظرتون رو سفارش بدید و تنها ظرف ۸ دقیقه پس از سفارش سرورتون رو تحویل بگیرید! همچنین در سرو دیتا این امکان رو دارید که سرور مجازی رو برای مدت‌های کوتاه مانند ۱ هفته، ۱ روز یا حتی ۱ ساعت سفارش بدید! به عبارتی ویژگی‌هایی که جای دیگه پیداشون نمی‌کنید 😉

 

۱ –  خوب بعد از ورود به سرور از طریق Remote Desktop، برای نصب IIS ابتدا نرم افزار Server Manager رو که در تصویر زیر مشخص شده، اجرا می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر اول
یک ویندوز سرور تازه نصب شده!

 

۲ –  از منوی Manage بر روی گزینه Add Roles and Features کلیک می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر دوم
Server Manager، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نیازی سرورهای ویندوزی!

 

۳ –  گزینه Role-based or feature-based installation را انتخاب می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر سوم
کافیه گزینه اول رو انتخاب کنیم و Next بزنیم!

 

۴ –  سرور مورد نظر جهت نصب را انتخاب می‌کنیم (اگر دقیقا متوجه هدف این صفحه نیستید کافیه تنظیمات رو به صورت پیشفرض رها کنید و بر روی دکمه Next کلیک کنید):

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر چهارم
بدون دست زدن به موردی، بر روی Next کلیک می‌کنیم

 

۵ –  تیک گزینه Web Server رو میزنیم و بر روی دکمه‌ی Next کلیک می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر پنجم
کافیه (Web Server (IIS رو انتخاب کنیم!

 

۶ –  در این صفحه کاری نداریم نیازی نیست چیزی رو تغییر بدیم، بر روی دکمه Next کلیک می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر ششم
ازینجا به بعد کافیه فقط Next Next بزنیم 🙂

 

۷ –  در این صفحه یک سری اطلاعات کلی در مورد IIS بهتون نمایش داده می‌شه که اگر علاقه داشتید می‌تونید بخونید و اگر حوصله ندارید، کافیه بر روی دکمه Next کلیک کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر هفتم
طبیعیه که متن رو نخونده Next میزنیم!

 

۸ –  در این صفحه میتوانیم امکانات و ویژگی هایی که قرار است بر روی وب سرور IIS نصب شوند رو به دلخواه تغییر دهیم. اگر مورد خاصی رو در نظر ندارید می تونید تنظیمات رو به صورت پیشفرض رها کنید و با زدن دکمه‌ی Next به مرحله بروید:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر هشتم
دوباره Next میزنیم!

 

۹ –  در این مرحله یه پیش‌نمایش از مواردی که قراره بر روی سرور نصب بشوند بهتون نمایش داده میشه. در انتها اگر موارد مورد تاییدتون بود با کلیک کردن بر روی دکمه Install پروسه نصب رو آغاز می‌کنیم و منتظر میمونیم تا نصب IIS به پایان برسه و سپس بر روی دکمه Close کلیک می‌کنیم:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر نهم
و باز هم Next میزنیم تا نصب شروع بشه!

۱۰ –  در صورتی که همه چیز درست پیش رفته باشد ، می‌تونید از طریق Server Manager طبق تصویر زیر پنل مدیریت وب سرور IIS را باز کنید:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر دهم
اگه همه چی رو درست رفته باشید، چنین گزینه‌ای رو باید بتونید ببینید!

تست IIS پس از نصب بر روی ویندوز سرور Windows Server 2012 R2

با تایپ آدرس آی‌پی سرور در یک مرورگر، صفحه دیفالت یا پیشفرض IIS رو مشاهده خواهید کرد:

آموزش نصب IIS بر روی ویندوز سرور 2012 - تصویر یازدهم
صفحه پیش‌فرض IIS که نشون میده همه چیز رو به درستی انجام دادیم!

 

در واقع بصورت پیش‌فرض آدرس پوشه دیفالت وب سرور بصورت زیر هست و با قرار‌ دادن‌ فایل‌هاتون در این مسیر میتونید از خارج از سرور با زدن آی‌پی سرور به همراه نام این فایل‌ها، دانلودشون کنید:

[cc lang=”bash” escaped=”true”] C:\inetpub\wwwroot [/cc]

به عبارتی اگر فایل SarvData.zip رو در مسیر بالا قرار بدید و آی پی سرور هم برای مثال 192.168.1.12 باشه، با رفتن به آدرس زیر در هر دستگاه متصل به اینترنت میتونید این فایل رو دانلود کنید:

[cc lang=”bash” escaped=”true”] http://192.168.1.12/SarvData.zip [/cc]

امیدواریم که آموزش به خوبی جوابگوی نیاز‌هاتون شده باشه، در آینده سعی می‌کنیم سایر آموزش‌های تکمیلی IIS رو هم براتون تهیه‌ کنیم. اگر مورد یا اشکالی بود در قسمت نظرات یا از طریق تیکت در پورتال کاربری در میان بذارید، حتما تا جایی که بتونیم راهنمایی می‌کنیم 🙂

محسن اکبری شهپر

محسن اکبری هستم، برنامه نویس، طراح، مدیر شبکه و نویسنده سرودیتا! دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش رایانش امن دانشگاه تبریز هستم و تکنولوژی بخش جدایی ناپذیر دنیای منه :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *