مدیریت سروراخبار

دسترسی کنسول به سرورهای مجازی سرودیتا

remote-console-vnc

مقدمه

آزادی عمل کاربران نسبت به سرویس هایی که کاربران سرودیتا تهیه می کنند، همواره از اولویت های تیم ما بوده و خواهد بود. در راستای اعطای هرچه بیشتر اختیارات نسبت به سرور مجازی ای که از سرودیتا تهیه می کنید، تیم سرودیتا اقدام به توسعه نرم افزاری جهت دسترسی کنسول به سرور مجازی خریداری شده نموده است. با این نرم افزار می توانید تا در مواقع ضروری که دسترسی شما به سرور به علت تنظیمات اشتباه و غیر فعال کردن سرویس هایی نظیر SSH و RDP، تنظیم اشتباه فایروال و یا بهم ریختگی تنظیمات شبکه قطع می گردد، به سرور مجازی خود متصل شده و مجدد تنظمیات آن را اصلاح کنید. همینطور این سرویس کارایی های دیگری نظیر نصب و پیکربندی دلخواه سیستم عامل ها توسط کاربر، استفاده از محیط گرافیکی توزیع های مختلف لینوکس بدون استفاده از پروتکل هایی نظیر VNC و XRDP و همینطور استفاده از نشست (Session) اصلی ترمینال لینوکس به جای استفاده از نرم افزار هایی نظیر Screen و Tmux را نیز به ارمغان می آورد.

نحوه دانلود نرم افزار دسترسی کنسول

برای دانلود نرم افزار Remoteconsole که به طور خاص برای کاربران سرودیتا توسعه داده شده است، می توانید از این لینک اقدام کرده و یا به صفحه پورتال کاربری خود مراجعه کنید. در این قسمت، صفحه مدیریت سرور مد نظر خود را باز کرده و مطابق تصویر زیر، بر روی گزینه دسترسی کنسول کلیک کنید.

مشاهده دسترسی کنسول

 

با کلیک بر روی دسترسی کنسول، با صفحه زیر مواجه می شویم که از دو دکمه دانلود نرم افزار دسترسی کنسول و مطالعه مستندات به علاوه تصویری از وضع فعلی سرور مجازی مد نظر تشکیل شده است. در این بخش می توانیم جهت دانلود نرم افزار بر روی دکمه مربوطه کلیک کنیم.

دسترسی کنسول سرور مجازی

 

چگونه نرم افزار دسترسی کنسول را نصب کنیم؟

پس از دانلود فایل Setup دسترسی کنسول و اجرای آن، مراحل زیر را دنبال می کنیم تا نصب آن به پایان برسد.

در مرحله اول، تصویری مطابق شکل زیر نمایان می شود، در این مرحله بر روی دکمه Next کلیک می کنیم.

مرحله اول نصب نرم افزار دسترسی کنسول

 

در مرحله دوم، چک باکس نمایان شده را فعال کرده و سپس بر روی دکمه Next کلیک می کنیم.

مرحله دوم نصب نرم افزار دسترسی کنسول

 

در این مرحله بر روی دکمه Install کلیک میکنیم تا فرآیند نصب آغاز کردد.

مرحله سوم نصب نرم افزار دسترسی کنسول

 

در این مرحله منتظر میمانیم تا کپی کردن فایل ها و نصب اتمام یابد.

مرحله چهارم نصب نرم افزار دسترسی کنسول

 

پس از پایان نصب با صفحه زیر روبرو می شویم. با کلیک کردن بر روی دکمه Finish، نرم افزار Remoteconsole اجرا می شود.

مرحله پنجم نصب نرم افزار دسترسی کنسول

 

چگونه از نرم افزار Remoteconsole استفاده کنیم؟

پس از پایان نصب نرم افزار Remoteconsole و اجرای آن با تصویر زیر روبرو می شویم.

مرحله اول استفاده از دسترسی کنسول

 

جهت اتصال به سرور خود، لازم است تا مطابق تصویر زیر، از طریق منوی Connection بر روی گزینه Connect کلیک کنیم.

مرحله دوم استفاده از نرم افزار دسترسی کنسول

 

پس از انجام این کار، با تصویر زیر روبرو می شویم که باید در آن ابتدا اطلاعات حساب کاربری خود که با آن در پورتال کاربری لاگین می شویم را وارد کنیم. سپس بر روی دکمه Probe کلیک کرده تا لیست سرور های مجازی تحت اختیار ما در لیست زیرین نمایش داده شود.

 

پس از دریافت لیست، سرور مجازی مد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Connect کلیک میکنیم.

مرحله پنجم استفاده از نرم افزار دسترسی کنسول

 

با کلیک کردن بر روی دکمه Connect، در صورتی که اتصال با موفقیت برقرار شود باید بتوانیم صفحه سرور مجازی خود را ببینیم.

مرحله ششم استفاده از نرم افزار دسترسی کنسول

 

در این مرحله، کنسول سرور مجازی در اختیار شما بوده و می توانید با استفاده از کیبورد و ماوس، در صورتی که حتی سرور مجازی شما به اینترنت متصل نبوده و یا به درستی بوت نشده باشد نیز آن را کنترل کنید.

کنترل کیبورد سرور مجازی

از جمله موارد ضروری برای هر کنسولی برخی عملیات ویژه مختص کیبورد می باشد. نرم افزار Remoteconsole علاوه بر امکان بدیهی تایپ معمولی، امکان انجام عملیات های زیر را نیز دارد که همگی در منوی Keyboard تعبیه شده اند.

عملیات مربوط به کیبورد در نرم افزار دسترسی کنسول

 

این عملیات شامل Type Ctrl + Alt + Del، Type Clipboard Text و Type Text می باشد که شرح هر یک در زیر آمده است:

  • Type Ctrl + Alt + Del: این عملیات جهت شبیه سازی فشردن همزمان کلید های Ctlr، Alt و Del به کار می رود که در سیستم عامل ویندوز برای به نمایش در آوردن صفحه لاگین و در سیستم عامل لینوکس جهت ریستارت کردن به کار می رود.
  • Type Clipboard Text: این عملیات جهت تایپ کردن آنچه قبلا کپی کرده اید به کار می رود. از جمله کارایی های آن کپی و پیست کردن رمز عبور سیستم عامل ویندوز می باشد.
  • Type Text: این عملیات با گرفتن یک متن به عنوان ورودی از کاربر، آن را به سرو مجازی شما جهت تایپ شدن ارسال می کند

تنظیمات ویدئویی

تنظیمات ویدئویی نرم افزار دسترسی کنسول

نرم افزار Remoteconsole از چهار حالت ویدئویی مختلف پشتیبانی می کند که می توانید آن ها را از منوی Video انتخاب کنید. شرح هر یک از این حالت ها در ادامه آمده است.

  • Auto Scale: در صورت انتخاب این حالت، که البته حالت پیش فرض نیز می باشد، اندازه تصاویر دریافتی از سرور مجازی به صورت خودکار متناسب با طول و عرض پنجره Remoteconsole تنظیم می شوند.
  • Original: با انتخاب این حالت، تصاویر دریافتی از سرور مجازی دقیقا به اندازه رزولوشن واقعی سرور مجازی خواهند بود. در این حالت، به علت سایز بزرگ تصاویر، سرعت انتقال آن ها کمتر بوده و همینطور برای جابجا شدن در نقاط مختلف تصویر، نیاز به استفاده از اسکرول بار های لغزنده خواهد بود.
  • Stretch Autoscaled: این حالت تصاویر دریافتی با سایز متناسب را تغییر سایز داده تا کل صفحه نمایش را پر کند. این حالت معمولا تصاویر کوچکتر را به سایز بزرگتری می رساند.
  • Stretch Original: این حالت تصویر با سایز اصلی دریافت شده را تغییر سایز داده تا فیت ابعاد پنجره Remoteconsole گردد. در این حالت، معملا تصاویر با سایز بزرگتر را کوچک میکند.

سایر عملیات

نرم افزار Remoteconsole علاوه بر امکانات مطرح شده، امکان خاموش، روشن و ریستارت کردن سرور مجازی را نیز فراهم میکند. مطابق تصویر، این عملیات از منوی Action در دسترس خواهد بود.

ساری عملیات در نرم افزار دسترسی کنسول

 

قطع ارتباط با سرور مجازی

در نهایت پس از کار با سرور مجازی در این حالت، جهت قطع ارتباط با آن می توانیم از منوی Connection گزینه Disconnect را انتخاب کنیم. در نظر بگیرید که نرم افزار Remoteconsole برای رفع ایرادات و ارتباطات موقت و کوتاه مدت به کار می رود. از این رو نمی توان آن را جایگزینی برای ارتباطات از نوع RDP، SSH و VNC تلقی کرد.

همینطور در نظر داشته باشید که این نسخه از نرم افزار آزمایشی بوده، از این رو لطفا با نظرات سازنده خود ما را در بهبود این نرم افزار یاری کنید. با سپاس فراوان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

محسن اکبری شهپر

محسن اکبری هستم، برنامه نویس، طراح، مدیر شبکه و نویسنده سرودیتا! دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش رایانش امن دانشگاه تبریز هستم و تکنولوژی بخش جدایی ناپذیر دنیای منه :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *