مدیریت سرورسئو

مزیت سرور مجازی و تفاوت آن با هاست اشتراکی

امروزه یکی از ارکان اساسی شروع یک کسب و کار، داشتن یک وب سایت حرفه ای است که باعث افزایش اعتبار و ارتباط آسان‌تر با مشتریان می‌شود. برای ساختن وب سایت ابتدا نیازمند فضای ذخیره سازی امن می باشیم که به صورت 24 ساعته روشن باشد تا سایت شما در تمام طول شبانه روز در دسترس بوده و نیازهای وب سایت شما را برطرف کند و نیز همزمان با پیشرفت کسب و کار بتوان آن را ارتقاع داد.

برای داشتن این فضای ذخیره سازی می‌توان اقدام به خرید سرور مجازی ، سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی استفاده کرد که ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی هریک از این گزینه ها بپردازیم.

سرور اختصاصی

سرور نوعی کامپیوتر پیشرفته و قدرتمند است که با توجه به کارآیی‌اش باید همواره روشن و متصل به اینترنت باشد. سرور اختصاصی نوعی از میزبانی است که در آن تمامی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و پهنای باند سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.بنابراین می‌توان گفت که برای سازمان‌ها و موسساتی که با حجم عطیم اطلاعات روبرو هستند و نیازمند منابع قدرتمند و پایداری اطلاعات هستند و یا وب‌سایت های بزرگی که ترافیک بسیار بالایی دارند، سرور اختصاصی بهترین انتخاب است اما این موضوع را باید در نظر داشت که هزینه سرور اختصاصی بسیار بالاست و نگهداری آن نیازمند دانش فنی و تخصصی است.

سرور مجازی (vps)

در سرور مجازی منابع یک سرور اختصاصی قدرتمند با استفاده از برنامه های مجازی‌ساز به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود که عملکرد هرکدام از این سرورها مشابه سرور اختصاصی است اما هر سرور مجازی به صورت مستقل از سرورهای مجازی دیگر عمل کرده و می‌تواند سیستم عامل و سخت‌افزار متفاوت خود را داشته باشد.

مزایای سرور مجازی (vps)

    •  سرور مجازی دارای پهنای باند زیادی است. این زمانی قابل لمس است که وب‌سایت شما رشد کرده و دارای ترافیک بالای روزانه باشد. در سرور مجازی شما می توانید با افزایش ترافیک وب‌سایت خود، اقدام به افزایش سخت افزار سرور کنید و از دردسرهای انتقال اطلاعات وب‌سایت خود به هاست دیگر در امان بمانید.
    • با داشتن دسترسی root به سرور، شما دسترسی کامل به سرور خواهید داشت و قادر خواهید بود تا سرور را بر اساس نیازهای خود تنظیم و شخصی سازی کنید.
    • به دلیل انعطاف‌پذیری سرور مجازی، می‌توانید سیستم عامل و نرم‌افزارهای مورد نیاز را انتخاب و نصب کنید.
    • یکی از مزایای مهم سرور مجازی وجود آی پی های اختصاصی برای هر وب سایت است که شما می توانید بدون داشتن دامنه ثبت شده نیز اطلاعات خود را با دیگران از طریق وب سایت به اشتراک بزارید.

معایب سرور مجازی

برای استفاده از سرور مجازی نیازمند تخصص کافی برای پیکربندی و مدیریت سرور خود هستید.

هاست اشتراکی

در یک هاست اشتراکی چندین وب سایت روی یک سرور اختصاصی قرار می‌گیرند و تمام منابع سرور از جمله پهنای باند، فضای دیسک و پایگاه داده‌ها بین این وب سایت ها به اشتراک گذاشته می شود.در هاست اشتراکی تمامی نرم‌افزارها از قبل به صورت نصب شده وجود دارد و وب‌سایت‌ها می‌توانند با توجه به نیاز خود از این امکانات استفاده کنند.

مزایای هاست اشتراکی

    • اصلی ترین مزیت هاست اشتراکی ارزان بودن آن است که به دلیل اشتراک گذاری منابع سرور بین وب سایت‌ها، هزینه نگه داری سرور نیز بین تمامی وب سایت‌ها تقسیم می شود که به همین علت این گزینه مناسب وب سایت هایی هست که در شروع کار قصد صرف هزینه بالایی ندارند.
    • کار با هاست اشتراکی بسیار آسان است و شما می‌توانید با استفاده از رابط کاربری که ارائه دهنده سرویس در اختیارتان می‌گذارد، سرور خود را مدیریت کنید.
    • یکی دیگر از مزایای هاست اشتراکی، نگهداری و پشتیبانی فنی هاست توسط ارائه دهنده این سرویس است که به دلیل مدیریت یکپارچه‌ای که توسط میزبان انجام می‌شود،نیازی نیست تا کاربر دانش فنی نگهداری سرور را داشته باشد.

معایب هاست اشتراکی

    • مهم‌ترین مشکل هاست اشتراکی، محدودیت استفاده از منابع سرور می‌باشد. از آنجایی که منابع سرور بین چندین سایتی که بر روی آن سرور میزبانی می‌شوند به اشتراک گذاشته می شود، در صورت وجود یک وب سایت بزرگ با ترافیک بالا ممکن است بخش عظیم منابع سرور به این وب سایت تعلق گیرد و دیگر سایت‌های موجود در سرور تحت تاثیر این امر، دچار مشکل کندی سرعت شوند.
    • به دلیل ارائه محیط پیکربندی شده پیش فرض در هاست اشتراکی، کاربر تنها امکان نصب wordpress و سایر CMSها را دارد و قادر به اصلاح یا انجام تغییرات نرم‌افزاری بر روی سرور خود نیست.

مقایسه تفاوت تاثیر سرور مجازی با هاست اشتراکی در سئو

اکثر ورودی های کاربران وب سایت از طریق موتورهای جستجو از جمله گوگل، یاهو و بینگ است. بنابراین بهینه سازی وب سایت (سئو seo) برای موتورهای جستجو حیاتی و مهم است.

یکی از مواردی که برای  seo سایت مهم است این است که موتور های جستجو به این باور برسند که شما برای وب سایت خود ارزش قائل هستید.

برای اینکه نشان دهید شما برای وب سایت خود ارزش قائل هستید و برای آن هزینه می کنید نیازمند اقداماتی مانند خرید دامنه معتبر و تمدید طولانی مدت آن، فضای ذخیره سازی قدرتمند و وجود آی پی اختصاصی هستید که این موارد می توانند بر سئو تاثیر بسیار موثری داشته باشند.

نتیجه گیری

در پایان این بررسی‌ها می‌توان گفت که اگر به دنبال کیفیت و آزادی عمل در استفاده از سرور هستید، بهتر است که سرویس سرور مجازی خریداری کنید اما اگر خواهان صرف هزینه کمتر هستید و دانش فنی استفاده از سرور را ندارید، بهتر است از سرویس هاست اشتراکی استفاده نمایید.

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *