مدیریت سرور

cPanel چیست؟

cPanel یک کنترل پنل گرافیکی محبوب، مبتنی بر لینوکس است که برای مدیریت سرور استفاده می شود. در حقیقت بر روی هاست هایی که با سیستم عامل لینوکس توسعه داده شده اند می توان کنترل پنل های متفاوتی نصب کرد.
cPanel یکی از ،محبوب ترین و پر استفاده ترین کنترل پنل ها می باشد. با نصب این کنترل پنل، کاربران به سادگی می توانند بخش های مختلف سرور خود را مدیریت کنند.
بسیاری از شرکت های هاستینگ، کنترل پنل cPanel را به عنوان بخشی از بسته میزبانی خود به مشتریان ارائه می دهند.

cPanel دارای دو پنل مدیریتی است، یک پنل برای استفاده کاربران که cPanel نامیده می شود و پنل دیگر برای مدیریت سرور ( Web Host Manager) می باشد. ترکیب این دو به کاربران اجازه می دهد وب سایت خود را مدیریت کنند و ارائه دهندگان هاست ابزار هایی برای مدیریت سرور تهیه کنند.

 

cPanel چگونه کار میکند

آیا cPanel رایگان می باشد؟

خیر، کنترل پنل cPanel به صورت رایگان ارائه نمی شود چون این اپلیکیشن توسعه داده شده توسط شخص ثالث می باشد.

با این حال بسیاری از شرکت های هاستینگ این کنترل پنل را بدون دریافت هیچ هزینه اضافی به همراه دیگر برنامه هاستینگ، به کاربران خود ارائه می دهند.
بعضی شرکت های هاستینگ نیز برای سال که اول از خدمات آن ها استفاده می کنید cPanel به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند و از سال های بعدی هزینه ایی را برای آن از شما دریافت می کنند.

آیا cPanel امن می باشد؟

امنیت cpanel

بله، cPanel جزء امن ترین کنترل پنل های توسعه داده شده است، به روز رسانی های جدید که روی این اپلیکیشن انجام می شود تمام مشکلات امنیتی آن را رفع می کند و جدا از این، حساب کاربری cPanel برای هر شخصی به صورت اختصاصی می باشد.
ولی آدرس IP ایران از سمت شرکت cPanel تحریم شده است و شرکت های ایرانی مجبور هستند از نسخه کرک شده این اپلیکیشن استفاده می کنند، روی این نسخه هیچ اپدیتی نمی توان اعمال کرد و این امر در بلند مدت باعث مشکلاتی مانند پایین آمدن سطح امنیت، down شدن های بالای سایت و مشکلات https می گردد.

برای امن نگاه داشتن وب سایت خود و تنظیمات آن حتما نام کاربری و رمز ورود cPanel خود را ایمن نگاه دارید و در دسترس دیگر افراد قرار ندهید.

چگونه وردپرس را بر روی cPanel نصب کنیم؟
برای یادگیری نصب وردپرس بر روی cPanel به مقاله ”  آموزش نصب و راه اندازی وردپرس ” در بلاگ سرودیتا مراجعه کنید.

 

نحوه ورود به cPanelنحوه ورود به cpanel

برای ورد به cPanel شما می توانید از نوار آدرس مرورگر خود استفاده کنید. برای این کار ایتدا آدرس وب سایت خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و سپس دقیقا در انتهای آدرس وب سایت،  ” 2083: ” را بنویسید، دکمه اینتر را بزنید تا به صفحه لاگین cPANEL خود بروید.
مثال: برای ورود به صفحه لاگین وب سایت ” SARVDATA.COM ” باید در نوار آدرس “ SARVDATA.COM:2083 ” را وارد کنیم.

نکته: به جای آدرس sarvdata.com باید نام دامنه خود را وارد کنید.

همچین می توانید برای ورود به صفحه لاگین در نوار آدرس مرورگر خود بعد از ادرس وب سایت ” cPanel/ ” را وارید کنید.
هنگامی که از این روش استفاده می کنید لینکی که در نوار آدرس خود تایپ می کنید باید به این شکل باشد:
sarvdata.con/cpanel 

اگر وب سایت شما به تازگی راه اندازی شده باشد و سوابق DNS شما به صورت کامل بر روی سرور تایید نشده باشد احتما با دو روش گفته شده نمی توانید به صفحه لاگین خود دسترسی پیدا کنید؛ می توانید به جای آن ها از آدرس IP خود استفاده کنید.

لینک دسترسی به صفحه لاگین سی پنل از طریف IP، چیزی شبیه به این خواهد بود:  https: //10.10.10: 2083

روش دیگر برای ورود به cPanel، اقدام از طریق وب سایت، هاستینگ خود می باشد که نسبت به روش های گفته شده در بالا وقت گیرتر است.

 

صفحه لاگین cpanel

 

تصویر بالا صفحه لاگین cPanel را به شما نشان می دهد، در اینجا پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود را روی دکمه Log In کلیک کنید تا به صفحه ایی همانند تصویر زیر که از آنجا می توانید مدیریت و کنترل وب سایت خود را انجام دهید وارد شوید و تمام گزینه های تنظیمات را مشاهده کنید.

پیشخوان cpanel

 

در سمت راست صفحه دو کادر رامشاهده خواهید کرد. کادر اول ” GENERAL INFORMATION ” نام دارد و اطلاعات حساب کاربری شما می باشد،کادر دوم نیز  ” STATISTICS ” نام دارد و اطلاعاتی حیاتی و مهم مانند میزان فضای استفاده شده هارد دیسک، پهنای باند و… را در اختیار شما قرار می دهد.

برای آموزش کامل کار با cPanel به مقاله ” آشنایی با محیط کاربری cPanel ” مراجعه کنید.

 

مزایا و معایب cPanel

cPanel نیز مانند هر اپلیکیشن دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که آن ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مزایا

معایب

استفاده راحت تر نسبت به دیگر کنترل پنل ها به علت امکانات زیاد می تواند سردرگم کننده باشد
رابط کاربری سطح بالا ریسک از دست رفتن تنظیمات حساس (با اعمال تنظیمات جدید)
یادگیری آسان تحریم بودن IP ایران از طرف شرکت توسعه دهنده cpanel
دارای منابع آموزشی فارسی زیاد ضعف های امنیتی در نسخه های کرک شده
پشتیبانی خوب
دارا بودن قابلیت نصب خودکار نرم افزار
سازگاری بالا با تمام مرورگرهای وب
پشتیبانی از ipv6
صرفه جویی در زمان با استفاده از cPanel

آیا کنترل پنل های سفارسی بهتر cPanel هستند؟

بعضی از شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات هاستینگ هستند، کنترل پنل اختصاصی خود را توسعه می دهند.

بستگی به تیم توسعه دهنده، این کنترل پنل ها می توانند خوب یا بد باشند، چرا که امکاناتی را که مورد نیاز شما نیست را حذف کرده اند و فضای کنترل پنل منطبق بر نیاز شما را در اختیار شما قرار می دهند ولی به این نکته نیز باید دقت کرد که شاید در طول زمان با به وجود آمدن مشکلی به این امکانات حذف شده و ناموجود در کنترل پنل اختصاصی، احتیاج پیدا کنید.

علاوه بر این شاید به هر دلیلی بخواهید هاست خود را تغییر دهید و از خدمات هاستینگ شرکت دیگری استفاده کنید، به دلیل تفاوت هایی که در کنترل پنل ها وجود دارد شاید در کنرل پنل جدید با ناسازگاری هایی مواجه شوید.

چه برنامه هایی برای جایگزینی cPanel وجود دارد؟

 

cpanel یا dirct admin

 

صدها کنترل پنل در دنیا توسعه داده شده اند اما کنترل پنل هایی که شاید قدرت رقابت با cPanel را داشته باشند به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد.
از جدی ترین رقیب های cPanel می توان کنترل پنل های دایرکت (direct admin)  و پلسک (pelsk) را نام برد.

سی پنل و دایرکت ادمین فقط روی لینوکس نصب می شوند در حالی که پلسک علاوه بر لینوکس روی ویندوز نیز قابلیت نصب دارد این به معنی است که اگر از هاست ویندوز استفاده می کنید تنها انتخاب شما کنترل پنل پلسک است.

محیط کاربری هر سه ساده و کاربر پسند طراحی شده است ولی سی پنل به علت امکانات بیشتر که باعث شلوغ تر شدن صفحه کنترل پنل می شود، برای کاربران مبتدی کمی سردرگم کننده به نظر می رسد.

هزینه های ابتدایی استفاده از هر سه کنترل پنل شاید یکسان باشد ولی در پلسک و دایرکت ادمین برای استفاده از نرم افزار های جانبی باید هزینه آن را پرداخت کنید در حالی که اکثر آن ها در cPanel رایگان در دسترس می باشد.

همانطور که قبلا گفتیم به علت تحریم بودن IP ایران و استفاده شرکت های ایرانی از نسخه های کرک شده سی پنل، امنیت کنترل پنل دایرکت ادمین و پلسک نسبت به سی پنل بیشتر می باشد.

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *