وردپرس

آموزش نصب وردپرس

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم سایت ساز و مدیریت محتوای محبوب و رایگان می باشد که به شما اجازه می دهد بدونه هیچ نیازی به دانش کد نویسی وب سایت مورد نظر خود را به سادگی و فقط با چند کلیلک راه اندازی کنید. سیستم های مدیریت محتوای زیادی در جهان وجود دارن ولی وردپرس به علت سادگی و امکانات فراوان و البته امکان استفاده رایگان توانسته است به محبوب ترین CMS دنیا تبدیل شود به طوری که بیش از نیمی از وب سایت های جهان با سیستم وردپرس راه اندزای و مدیریت می شوند.

نصب وردپرس

قبل از پرداختن به بحث اصلی ما یعنی نصب وردپرس شما باید کارهای که پیش نیاز این امر است را انجام دهید:

1- خرید هاست مناسب
پیشنهاد ما خرید یک هاست یا سرور مجازی لینوکسی است، هاست لینوکس مناسب ترین فضا برای نصب وردپرس می باشد و می توانید از قالب ها و افزونه های خود به صورت مناسبی استفاده نمایید.

2-ثبت دامنه مورد نظر سایت

3-ست کردن دامنه با هاست

4- دانلود اخرین نسخه وردپرس

آموزش نصب و راه انداری وردپرس

برای نصب وردپرس روی Cpanel ابتدا باید آخرین نسخه ی وردپرس را دریافت کنید. شمای میتوانید  برای دانلود آخرین نسخه ورد پرس به آدرس https://wordpress.org/download/ مراجعه کنید. دقت کنید که برای راحتی کار با وردپرس در هنگام نصب وردپرس  زبان مورد نظر را فارسی انتخاب کنید. یکی دیگر از مزیت های مثبت وردپرس این است که از اکثر زبان های دنیا پشتیبانی می کند.
پس از دریافت اخرین نگارش وردپرس وارد سی پنل شوید.

بارگذاری پوشه وردپرس

در قدم اول باید مطابق شکل زیر وارد پوشه file manager خود روی هاست شوید.

هنگامی که  بر روی File Manager کلیک کنید وارد صفحه‌ای می‌شوید که مشابه شکل زیر در قسمت سمت چپ آن پوشه  public_html را مشاهده می‌کنید.

پوشه pubilc_html  ریشه هاست شماست بر روی آن کلیک کنید تا وارد این پوشه شوید و حتما توجه داشته باشین که برای نصب وردپرس باید وارد این پوشه شوید و فایل های وردپرس خود را قرار دهید و در آنجا نصب کنید.

برای قرار گرفتن فایل‌های وردپرس در پوشه public_html و در نهایت برای نصب وردپرس باید مطابق شکل زیر از طریق گزینه upload استفاده کنیم و منتظر می مانیم تا فایل فشره وردپرس به صورت کامل اپلود شود این کار نسبت به سرعت اینترنت شما شاید کمی زمان بر باشد.

حال پس از آپلود شدن فایل فشرده وردپرس، باید این فایل رو از حالت فشرده خارج کنید جهت انجام این کار مطابق شکل زیر بر روی فایل zip وردپرس کلیک راست کنید و گزینه  Extract را انتخاب نمایید

حال که نسخه وردپرس را extract کردیم برای منظم نگه داشتن فضای هاست و در نتیجه افزایش سرعت سایت می‌توانید مطابق شکل زیر  فایل زیپ آن را از داخل سی‌پنل خود پاک کنید.

سپس به پوشه  wordpress در شکل بالا وارد می شویم تا تمام فایل‌های موجود را از درون پوشه وردپرس به بخش public_html انتقال دهیم. این کار برای این است سایت شما با زدن آدرس دامنه نمایش داده شود و برای این باید تمامی فایل‌های اصلی وردپرس در پوشه public_html قرار گیرد در غیر این صورت باید انتهای آدرس اصلی wordpress/ را نیز وارد کنید.

برای انتقال تمام محتویات فولدر wordpress به مسیر اصلی هاست مطابق شکل زیر پس از وارد شدن به پوشه wordpress ،  بر روی دکمه select all کلیک کنید تا تمام فایل ها انتخاب شوند و سپس با با کلیک راست بر روی ان ها گزینه move را انتخاب کنید.

 

بعد از کلیک روی  دکمه move ،  مطابق شکل زیر پنجره ای  باز می شود و در اینجا مسیر تمام فایل ها و فولدر هایی که برای انتقال انتخاب کرده اید به صورت public_html/wordpress/ مشخص شده است و شما باید کلمه wordpress را از مسیر مشخص شده در شکل پاک کنید و فایل‌ها را به پوشه public_html برای نصب وردپرس روی Cpanel انتقال دهید.

ایجاد دیتابیس یا پایگاه داده

بعد از انجام موارد گفته شده در بالا  شما بایستی دیتابیس خود را بسازید، مجددا به صفحه ی اصلی سی پنل هاست رفته و در قسمت Database بر روی گزینه ی Database ®MysQl کلیک کنید.

با کلیک بر روی لینک Database® MysQl که در تصویر  بالا مشخص شده است وارد صفحه ای مطابق شکل زیر می شوید که در آن جا باید برای وردپرس خود یک دیتابیس ایجاد کنید.

برای دیتابیس خود باید نامی را در نظر بگیرید و در این بخش وارد کنید انتخاب نام برای این قسمت کاملا دل خواه می باشد، سپس بر روی دکمه  Create database کلیک کنید. حال کمی اسکرول می‌کنیم تا به بخش MySQL User برسیم و  برای دیتا بیسی که ایجاد کردیم  نام کاربری و پسورد انتخاب کنیم.

مطابق تصویر بالا  از قسمت Username نام کاربری دیتابیس مورد نظرتون رو وارد کنید.
در دو فیلد بعدی یعنی Password باید پسورد دلخواه خود را انتخاب کنید  و در قسمت Password Again  ان را دوباره تکرار کنید اگر پسورد خاصی مدنظر نظر ندارید می توانید روی دکمه passwoed generator کلیک کنید تا خود سیستم براتون یه پسورد مطمئن و ایمن بسازد، بعد از کلیک کردن روی دکمه passwoed generator، سیستم رمزعبور پیشنهادی رو  به شما نمایش می دهد. حتما باید پسورد پیشنهادی  را خوب به خاطر بسپارید یا در جایی یادداشت کنید زیرا در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت.
حالا برای اتمام کار  ایجاد نام کاربری دیتابیس بر روی دکمه Create user کلیک کنید تا نام کاربری دیتابیس ایجاد بشود.

در قدم بعدی باید طبق تصویر زیر نام کاربری را به پایگاه داده اضافه کنیم و سپس بر روی گزینه “add” کلیک کنیم.

پس از فشردن دکمه “Add” وارد صفحه ای مطابق شکل زیر می شوید حالا در این صفحه باید ALL PRIVILEGES رو تیک دار کنید تا تمام دسترسی ها مطابق تصویر تیک دار شوند، سپس در این صفحه اسکرول رو به پایین بکشید و بر روی دکمه Make Changes کلیک کنید.

 

با انجام این کارها پیغام سبز رنگی رو  مشاهده  خواهید کرد حالا  نام و نام کاربری دیتابیس خود را در جای مناسبی ذخیره کنید چون در مراحل بعدی به آن ها احتیاج خواهید داشت.

وارد کردن آدرس سایت در مرورگر

در این مرحله آدرس سایت را در مرورگر درج کنید. اگر همه چیز درست پیش برده باشید شما باید پیام زیر را ببینید.

 

روی گزینه بزن بریم کلیک کنید تا ازین صفحه عبور کنید.  وارد صفحه ای مطابق شکل زیر می شوید که در فیلد ها  این صفحه باید نام دیتا بیس و نام کاربری و پسوردی را که در مراحل ایجاد کرده ایید را به درستی وارد کنید و در قسمت میزبان پایگاه داده  localhost را وارد کنید و می توانید نام پیشوند رو از wp_ به یه پیشوند دلخواه دیگر تغییر بدهید تا در آینده هکر ها نتوانند پیشوند جدول های  وردپرس شما رو حدس بزنند.

روی گزینه فرستادن کلیک کنید. اگر اطلاعاتی که وارد کردید درست باشد  صفحه زیر رو مشاهده می کنید

 

در قسمت اطلاعات مورد نیاز که در تصویر بالا  مشاهده می کنید، در مقابل فیلد عنوان سایت، نام سایت یا نام برند خود را به صورت فارسی وارد کنید.

سپس در فیلد های مربوطه نام کاربری و پسورد ورود به سیستم وردپرس را مشخص کنید.

در پایان نکته مهمی که باید بهش توجه داشته باشید این است که اگر قرار است مطالب و تصاویر تستی بر روی سایت خود قرار دهید و کلی تغییرات ایجاد کنید تا سایت  را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید، بهتر است تیک قسمت عدم نمایش به موتور های جستجو را بزنید تا فعلا موتور های جستجو برای سایت شما اعتباری در نظر نگیرند، چون اگر قصد دارید کلی صفحه تستی ایجاد کنید و بعدا حذف کنید و موتور های جستجو  این موارد را برای سایت شما در نظر خواهند گرفت و بعد از حذف مطالب آزمایشی  ربات های جستجو نمرات منفی را برای سایت شما در نظر خواهند گرفت.

پس از انجام تمام مراحل بالا روی گزینه راه اندازی وردپرس کلید کنید.

نصب وردپرس روی Cpanel  کاملا انجام شده و شما به صفحه تصویر زیر خواهید رفت و می توانید  با استفاده از نام کاربری و پسوردی که در مرحله قبل انتخاب کردید وارد سیستم وردپرس خود شوید.

ما سعی کردیم مراحل نصب و راه اندازی وردپرس بر روی هاست سی پنل را به صورت کامل خدمت شما توضیح دهیم تا شما با مطالعه این مقاله بتوانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب نمایید. اما اگر مشکلی در نصب و راه انداری وردپرس داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید.

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. خیلی ممنون از مقاله خوبتون خیلی لذت بردم و بسیار برام مفید بود..لطفا از جزئی ترین مطالب شرو کنید به اموزش دادن تصویری مثل این پست تا مایی که توان مالی خرید فیلم های اموزش نداریم بتونیم یاد بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *