مدیریت سرور

DNS چیست؟ کاربرد انواع DNS رکورد چیست؟

DNS مخفف عبارت Domain Name System به معنی سامانه نام دامنه که کاربرد اصلی رکوردهای DNS ایجاد IP اختصاصی و منحصر به فرد می باشد.

کامپیوترهای موجود در شبکه برای شناسایی و برقراری ارتباط با یکدیگر از آدرس های IP استفاده می کنند. در سرودیتا نیز شما می توانید با استفاده از IP سرور مجازی خود به آن متصل شود.استفاده از IP زمانی دشوار می شود که شما قصد دارید وب سایت خود را بر روی یک سرور راه اندازی نمایید.

به خاطرسپاری و کار با IP که شامل چندین عدد (123.456.789.101) می باشد برای کاربران وب سایت کار آسانی نیست برای رفع این مشکل می توانید از DNS ها استفاده نمایید. DNS ها به شما اجازه می دهند تا نام دامنه مورد نظر خود را بر روی IP سرور خود ست کنید و با جستجوی نام دامنه خود به IP مورد نظر وارد شوید و دیگر نیازی به بخاطر سپاری آی پی سرور وب سایت شما نباشد.

DNS سرور چیست ؟

برای اینکه با ورود نام یک دامنه به IP خاصی هدایت شوید نیاز است تا دامنه مورد نظر شما بر روی IP سرور شما ست شده باشد و این اطلاعات در یک دیتابیس عمومی ذخیره شده باشد. این دیتابیس عمومی DNS سرور نام دارد که شامل مجموعه ای از دامین ها و IP های مربوط به دامین می باشد. در سرتاسر سبکه گسترده وب DNS سرور های بسیاری وجود دارند که با تغییر در هر یک از این DNS سرور ها این تغییرات به تدریج در مابقی DNS سرور ها اعمال می شود.(از چند ثانیه تا چندین ساعت)

خطای DNS

خطای DNS زمانی اتفاق می افتد که آدرس دامنه درخواستی شما با IP سرور خاصی مطابقت نداشته باشد یا سرور DNS مربوط به وب سایت مورد نظر شما با مشکل خاصی مواجه باشد که در مرورگرها با پیام DNS error روبه رو خواهید شد.

تغییر DNS

پس از خرید سرور یا هاست برای وب سایت خود نیاز دارید تا یک دامنه بر روی آن ست نمایید. اگر سرور و دامنه خود را از یک شرکت خریداری کرده باشید شرکت مورد نظر این کار را به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد اما اگر شرکت ثبت دامنه شما با شرکتی که سرور خود را از آن تهیه کرده اید متفاوت باشد. نیاز است تا DNS های مربوط به سرور خود را در قسمت تنظیمات DNS دامنه قرار دهید.

تمام شرکت های ایرانی که به صورت تخصصی سرور مجازی ارائه می دهند فاقد DNS سرور می باشند، به همین دلیل از کلودفلر و شرکت های مشابه ی که CDN ارائه می دهند برای ست کردن IP سرور بر روی دامنه استفاده می کنند که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با CDN و شرکت های ارائه دهنده CDN به مقاله زیر مراجعه نمایید:

آموزش تصویری استفاده از CloudFlare (کلود فلر)

معرفی انواع DNS رکورد و کاربرد آن ها

در این قسمت از مقاله به سوال؛ کاربرد انواع DNS چیست پاسخ خواهیم داد و مهمترین رکورد های DNS را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

رکورد A یا آدرس دامنه:

رکورد A ایجاد کننده آدرس های مربوط به دامنه یا ساب دامین می باشد که باعث اتصال ادرس دامنه به یک IP مورد نظر می باشد.

برای مثال:

شما یک وب سایت دارید که قسمت اصلی وب سایت با یک زبان برنامه نویسی مثل پایتون روی یک سرور مجازی ویندوز قرار دارد. اما سما نیاز دارید تا قسمت وبلاگ سایت شما با CMS وردپرس راه اندازی شود که وردپرس برای کارایی ایده آل نیازمند سرور مجازی لینوکس می باشد.

سایت اصلی شما بر روی دامنه (example.com) و قسمت وبلاگ شما بر روی ساب دامین (blog.example.com) می باشد. برای اینکه سایت شما به صورت مناسبی به کاربران نمایش داده شود نیاز است تا ابتدا یک DNS رکورد از نوع A با نام example.com ایجاد کنید و در قسمت Record آن IP مربوط به سرور مجازی ویندوز خود را وارد کنید.

سپس یک DNS رکورد دیگر از نوع A با نام blog.example.com ایجاد کنید و در قسمت Record آن IP مربوط به سرور مجازی لینوکس خود را وارد کنید.

رکورد AAAA:

رکورد AAAA وظیقه ای همانند رکورد A داشته با این تفاوت که برخلاف رکورد A، اجازه مشخص کردن IPv6 سرور را می دهد.

رکورد CNAME یا دامنه مستعار:

رکورد CNAME ایجاد کننده نام های مختلف برای اطلاعات یک سایت می باشد به طوری که اطلاعات یک سایت در دامنه های مختلف قابل دسترس باشد که امروزه با پیشرفت سئو مهم ترین بحث رکورد CNAME مربوط به این است که محتویات سایت در دامین همراه با WWW و بدون WWW در دسترس باشد یا نه.

برای مثال:

اگر شما نیاز دارید اطلاعات دامنه شما (example.com) بر روی آدرس دامنه شما با www در دسترس باشد (www.example.com) باید یک رکورد CNAME ایجاد کنید.

رکورد PTR یا اشاره گر :

رکور PTR یا اشاره گر برای شناسایی آدرس IP یک سرور استفاده می شود که بیشتر در سرویس های ایمیل شرکت هایی مانند یاهو و جیمیل این رکورد چک می شود که در سرور ایمیل شما موجود باشد.

رکورد NS یا نیم سرور:

رکورد نیم سرور بیانگر DNS های اولیه و ثانویه دامنه می باشد و مشخص می کنند که کدام سرور اطلاعات DNS را برای یک دامنه ارسال نماید.

برای مثال:

ns1.name1.com در تنظیمات DNS دامنه فوق به آی پی 99.100.1.00 اشاره میکند و رکورد NS با محتویات تصویر زیر در دیتابیس دی ان اس ذخیره می شود.

رکورد TXT یا متنی:

این رکورد برای توضیحات اضافی به کار می رود. یکی از این کاربرد ها رکورد SPF می باشد که بایستی نوع رکورد آن متنی باشد و محتویات آن تایید IP ارسال کننده ایمیل می باشد. یکی از موارد پر کاربر این رکورد در وریفای اکانت گوگل وب مستر می باشد.

رکورد MX یا Mail Exchange Record:

رکورد MX وظیفه ارسال ایمیل های دامنه به سروری که اکانت های کاربری دامنه در آن میزبانی می شود را بر عهده دارد.

رکورد SRV:

رکورد SRV مشخص ‌کننده‌ سرور پشتیبانی ‌کننده از یک سرویس خاص است. به بیان ساده اگر کاربری (اپلیکیشنی) درخواست دسترسی به یک سرویس خاص را برای سرور DNS ارسال نماید، در پاسخ برای آن رکورد SRV حاوی نام دامنه و شماره پورتی که سرویس روی آن فعال است، ارسال می‌ گردد.

نحوه چک کردن DNS های دامنه:

یکی از ابزارهای چک کردن دی ان اس های یک دامنه سایت intodns.com می باشد. شما با ورود آدرس دامنه خود می توانید به رکورد های DNS ثبت شده دامنه خود دسترسی داشته باشید. لطفا توجه نمایید که ارورهایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند حیاتی بوده و حتما برای رفع آن ها اقدام فرمایید و هر سیستم هاستینگی وظیفه دارد تا این مشکلات را رفع نماید در غیر این صورت اقدام به تغییر هاستینگ خود نمایید.

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *