سئووردپرس

سایت مپ و تاثیر آن بر سئو

سایت مپ به همان اندازه مهم است که یک نقشه برای سفر جاده ایی الزام دارد. هنگامی  که رهسپار جاده می شوید و به سفر می روید نقشه مناسب یکی از الزامات این کار است، چرا که بدون نقشه شاید راه را گم کرده و سردرگم شوید.

ورود کاربر یا ربات های خزنده موتورهای جستجو به وب سایت شما نیز بی شباهت به سفر جاده ایی نیست زیرا که اگر سایت شما نقشه مناسب داشته باشد کاربران با ورود به سایت شما در صفحات سایت سردرگم و گیج نخواهند شد و به راحتی به مقصد و مطلبی که می خواهند می رسند و از توقف های غیرمترقبه، بالقوه و ناخوشایند که باعث نا امیدی و خارج شدن کاربر از سایت شما می شود جلوگیری می کند. همانطور که از نام “نقشه سایت” پیداست ، نقشه سایت نمایشی بصری از وب سایت شما است  که لیستی از صفحات و مطالب سایت شما ایجاد می کند به کاربران و ربات های خزنده گوگل در زمینه یافتن اطلاعات و صفحات کمک می کند و ابزاری حیاتی برای ایجاد یک وب سایت است و باعث افزایش سرعت فرآیند ایندکس شدن صفحات شما می شود.

اگر وب سایتی با تعداد صفحات بالا، لینک سازی داخلی و خارجی ضعیف، افزایش و آپدیت روزانه مطالب دارید سایت مپ یک ضرورت برای شما به حساب می آید.

انواع سایت مپ

سایت  مپ در دو سته بندی تقسیم می شود:

سایت مپ xml

نقشه های xml  در درجه اول برای موتور های جستجو ساخته و سازمان دهی شده است. این نقشه ها به ربات های خزنده موتورهای جستجو کمک می کند تا در صفحاتی که به خوبی به آن ها لینک داده نشده است یا تشخیص و پیدا کردن آن ها برای کرولرهای موتور جستجو دشوار است به خوبی بخزند و آن صفحات را شناسایی و ایندکس کنند. در فایل  نقشه xml محدودیت های وجود دارد مانند حداکثر حجم این فایل که نباید بیشتر از 50 مگابایت باشد یا تعداد صفحات ثبت شده در آن نباید بیشتر از پنجاه هزار آدرس باشد.

سایت مپ و تاثیر آن بر سئو

سایت مپ html
این نقشه ها برا کاربرانی که وارد سایت شما شده اند و از آن بازدید می کنند سازمان دهی می شود پس هنگام سازمان دهی این نقشه ها این نکته را مد نظر داشته باشید که کاربران سایت شما از آن استفاده خواهند کرد و اغلب اوقات کاربران با سایت شما و اطلاعاتی که درباره آن دارید نا آشنا هستند. از آنجا که شما با شغل و وب سایت خود آشنا هستید به معنای این نیست که همه افراد دیگر نیز آشنا باشند. همچنین افراد زیادی وجود دارند که ممکن است بلد نباشند چگونه به خوبی وب سایت ها را جستجو کنند. داشتن یک نقشه سایت HTML کار  این افراد را آسانتر می کند زیرا آنها فقط می توانند به نقشه سایت شما بروند ، بر روی آن چه که می خواهند کلیک کنند و به آن مکان بروند پس سعی کنید سایت مپ شامل تمام صفحات اصلی شما باشد تا کاربران با ورود به سایت شما به راحتی به صفحه ایی که می خواهند برسند و تجربه ایی بی نظیر برای آن ها رقم بزنید. بسته به اندازه سایت سعی کنید سایت مپ html شما 100 تا 200 صفحه داشته باشد و اگر سایت کوچکی دارید 50 صفحه نیز کافی به نظر می رسد.

تاثیر سایت مپ بر سئو سایت

اگر صفحات شما ایندکس نشده اند دو دلیل می تواند داشته باشد اول نبودن آن صفحه در نقشه سایت ، دوم اینکه صفحه به تازگی ایجاد شده باشد و ربات های خزنده گوگل هنوز از این صفحه جدید بازدید نکرده باشند و صفحه ایی هم که ایندکس نشود رتبه نخواهد گرفت. در گوگل وبمستر قسمتی به نام صفحات ایندکس شده وجود دارد، که نشان می دهد کدام صفحات ایندکس شده اند.

سایت مپ و تاثیر آن بر سئو

فقط صفحاتی که می خواهید SEO شوند و رتبه بگیرند را در نقشه های XML درج کنید نقشه سایت XML لیستی از صفحاتی است که شما می خواهید ربات های گوگل در آن بخزند که لزوماً هر صفحه وب سایت شما نیست.

صفحاتی که نباید در سایت مپ درج شوند:
1- صفحات نتایج جستجوی سایت
2- صفحات تکراری
3- صفحات با URL غیر رسمی
4- صفحات ثبت نام و پرداخت
5-صفحات بایگانی
6- ریدایرکت ها
7- خطاهی 404
8-صفحات تماس با ما،خط مشی رازداری و…
9- صفحات محدود شده توسط robots.txt
10- صفحات خطای سرور

حال با مثالی بهتر این قضیه را درک کنید
سایت شما 1000 صفحه دارد و شما 375 صفحه را می خواهید که سئو شود و رتبه بگیرد پس فقط همین 375 صفحه را در سایت مپ ثبت و برجسته نمایید تا ایندکس شود.
حال 175 صفحه شما نمره “A” و 200 صفحه نمره “B” از گوگل میگیرد و از نظر گوگل سایت شما یک سایت با کیفیت و خوب شناخته می شود.
حال در نظر بگیرید که همه هزار صفحه ایندکس شوند و گوگل به پنجاه درصد صفحات نمره “F” یا “D” بدهد، درنتیجه سایت شما را یک سایت با کیفت متوسط یا ضعیف ارزیابی می کند.
همچنان سایت مپ باعث می شود که گوگل کلمات کلیدی صفحات ایندکس شده شما را بهتر بشناسد.

به نظر شما سایت مپ چه تاثیرات دیگری بر سئو دارد؟
نظرات خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه مطرح کنید

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *