وردپرس

تاریخچه وردپرس از سال 2003

اگر امروز یک وبلاگ یا وب سایت را با وردپرس راه اندازی می کنید ، یک سازنده وب سایت محبوب را می بینید که دارای بیش از 32٪ از کل وب سایت های اینترنتی است. در این مقاله ، ما می خواهیم به تاریخچه وردپرس نگاهی بیندازیم تا به شما نشان دهیم که چگونه با گذشت زمان تکامل یافته است.

 

تاریخچه وردپرس از سال 2003آیا می خواهید در مورد تاریخچه وردپرس اطلاعاتی کسب کنید؟

داستان وردپرس به ما می گوید که چگونه برنامه های منبع باز کار می کنند تا با استفاده از آزادی استفاده از نرم افزار عملی شوند. پروژه وردپرس توسط جمعی از توسعه دهندگان ، کاربران و حامیان اختصاصی هدایت توسعه داده می شود.

وردپرس شروع توسعه داده شد زیرا توسعه یک نرم افزار وبلاگ نویسی دیگر به نام  b2 / cafelog  توسط توسعه دهندگان اصلی آنها قطع شد و دیگر اپدیت نشد. در سال 2003 ، دو کاربر b2 / cafelog ، مت مولنویگ و مایک لیت ، تصمیم به ساخت یک پلتفرم جدید بر مبنای b2 / cafelog گرفتند.

آنها احتمالاً نمی دانستنددر خال شروع مسیری هستند که در نهایت به میلیون ها کاربر در سراسر جهان منتهی شود ، هزاران شغل ایجاد می کند و صنعت کاملی از توسعه دهندگان ، طراحان ، نویسندگان ، وبلاگ نویسان و ناشران وب زندگی خود را با آن رقم خواهند زد.

در تاریخ 27 مه 2003 ، مت از وجود اولین نسخه وردپرس خبر داد و مورد استقبال خوب جامعه قرار گرفت. اعتبار b2 / cafelog  نیز در این استقبال خوب بی تاثیر نبود.
نسخه اول وردپرس شامل یک رابط مدیریت جدید ، قالب های جدید و قالب های سازگار با XHTML 1.1 بود. ویرایشگر پست و محتوای آن  به این شکلی که در تصویر زیر مشاهده می کنید بود:

تاریخچه وردپرس از سال 2003

در ماه مه 2004 ، نسخه 1.2 وردپرس با قابلیت پشتیبانی و  استفاده از افزونه ها ارائه شد. این قابلیت به کاربران و توسعه دهندگان این امکان را می داد تا با نوشتن افزونه های خود و به اشتراک گذاری آن ها با بقیه ، عملکرد WordPress را برای خود و دیگران  گسترش و بهبود ببخشند.
همان طور که وردپرس خود را به جهان معرفی می کرد وبلاگ نویسی نیز در حال پیشرفت و گسترش بود.

در آن زمان ابزار Moveable Type  پیشرو در صنعت ابزارهای وبلاگ نویسی بود. ولی اپدیت های جدید و سخت گیری ها صدور مجوز توسط آنها مورد پسند کاربرانش نبود و این امر بسیاری از کاربران آنها را وادار به جستجوی بستر جدید وبلاگ نویسی نمود.

وردپرس 1.2 ، خود را به عنوان یک پروژه جاه طلب معرفی کرد و با استفاده از ویژگی هایی که اختصاصی خود اقدام به رقابت با بقیه کرد وردپرس در عین نوپا بودن یک پلت فرم بالغ ، پایدار ، آسان و انعطاف پذیر و رایگان بود که نظر وبلاگ نویسان را به سمت خود جلب می کرد.

تاریخچه وردپرس از سال 2003

هرچه تعداد کاربران وردپرس افزایش پیدا می کرد قالب ها و پلاگین های بیشتری توسعه داده می شد در نتیجه قایلیت های وردپرس نیز افزایش پیدا می کرد.

در فوریه 2005 ، وردپرس 1.5 با  تم پیش فرض جدید Kubrick و سیستم انتخاب تم کاملاً جدید عره شد. و ” مت” طراح اصلی وردپرس این جمله ها را برای آن نقل کرد:

در  وردپرس 1.5 ما یک سیستم تم فوق العاده انعطاف پذیر ایجاد کرده ایم که به جای اینکه انتظار داشته باشید شما با آن سازگار شوید این سیستم با شما سازگار خواهد شد. شما می توانید تمام بلاگ خود را مانند گذشته ، از طریق یک پرونده واحد اجرا کنید ، یا به معنای واقعی کلمه می توانید برای هر دسته بندی متفاوت یک الگوی متفاوت داشته باشید. امکانات این نسخه همان اندازه که شما می خواهید است. ما همچنین عناصر سایت مشترکی مانند هدر ، پاورقی و نوار کناری را در پرونده های خود ایجاد کرده ایم تا بتوانید از آن ها در وب سایت خود استفاده کنید. “مت مولنویگ – اعلام وردپرس 1.5”

تاریخچه وردپرس از سال 2003

در دسامبر 2005 ، وردپرس 2.0 با پنل مدیریت جدید منتشر شد. این نسخه از وردپرس  از JavaScript و DHTML برای ایجاد یک رابط کاربری بهتر استفاده می کرد که در آن کاربران برای انجام برخی کارهای ساده نیازی به بارگیری صفحه ندارند. کاربران اکنون قادر به اضافه کردن دسته ها و برچسب ها به پست ها بدون ترک ویرایشگر پست یا حذف نظرات بدون بارگذاری مجدد در صفحه نظرات بودند.

تاریخچه وردپرس از سال 2003

این اولین نسخه بود که با افزونه ضد اسپم Akismet به صورت پیش نصب شده عرضه شد. این برنامه همچنین با یک افزونه پشتیبان بانک اطلاعاتی وردپرس ، wp-db-backup ، که در سال 2007 حذف شد ، همراه شد. اولین مورد دیگر برای این نسخه ، معرفی یک فایل function.php در سیستم Theme بود.

در تاریخ 1 مارس 2006 ، Automattic ، شرکتی كه توسط بنیانگذاران وردپرس ، مت مولنویگ تأسیس شد ، مارك تجاری را برای اسم وردپرس و آرم وردپرس ثبت كرد.

در سال 2008 ، یک شرکت طراحی وب به نام Happy Cog به پروژه وردپرس پیوست تا به طراحی یک رابط کاربری جدید برای  وردپرس کمک کند.
در طول سال ها ویژگی های جدیدی از جمله کد کوتاه ، به روزرسانی با یک کلیک و نصب افزونه های داخلی با نسخه های مختلف به وردپرس اضافه شدند.

 

در ژوئن سال 2010 ، Automattic ، شرکتی که توسط بنیانگذاران وردپرس ، مت مولنویگ تأسیس شده است ، مالکیت علامت تجاری و آرم وردپرس را به بنیاد وردپرس واگذار کرد. این یک لحظه مهم در تاریخ وردپرس بود ، زیرا اطمینان حاصل شد که وردپرس به رشد خود ادامه خواهد داد و برای ادامه پروژه به یک شرکت یا گروهی از توسعه دهندگان وابسته نیست.

در تاریخ 17 ژوئن 2010 ، وردپرس 3.0 منتشر شد. این یک قدم بزرگ به سمت تبدیل شدن وردپرس به عنوان CMS بود. در این نسخه چندین ویژگی از قبیل انواع پست های سفارشی ، طبقه بندی های سفارشی بهتر ، پیش زمینه های سفارشی ، هدر ، منوهاو… معرفی شد و  پروژه WordPress MU برای ایجاد شبکه های چندرسانه ای در هسته وردپرس ادغام شده است.

تاریخچه وردپرس از سال 2003

در سال 2011 ، قالب های Post و ادمین بار وارد WordPress شدند.
در همین زمان ، برخی از توسعه دهندگان افزونه های وردپرس  در حال ساخت سیستم عامل های قدرتمند فروشگاه اینترنتی بر مبنای وردپرس بودند. این کار کاربران وردپرس را قادر می ساختتا  فروشگاه های آنلاین ایجاد کرده و وب سایت های قدرتمند تجارت الکترونیکی را با استفاده از WordPress بسازند.

در سال 2012 ، شخصی سازی قالب ، پیش نمایش قالب ها و مدیر رسانه جدید معرفی شد. این ویژگی ها به طرز چشمگیری به کاربران جدید در ایجاد گالری تصاویر و پیش نمایش قالب ها قبل از تغییر دادن به یکقالب جدید کمک کرد.

در سال 2013 ، وردپرس 3.7 با ویژگی جدید بروزرسانی خودکار همراه شد که به وردپرس اجازه می داد تا به صورت خودکار نرم افزار سایت شما را برای نسخه های جزئی به روز کند. ویژگی به روزرسانی خودکار بسیار شبیه به آن چه مرورگر Google Chrome انجام می دهد است.

در این زمان وردپرس به محبوب ترین CMS در جهان تبدیل شده بود.

در دسامبر سال 2013 ، وردپرس 3.8 منتشر شد که “MP6” رابط کاربری جدید وردپرس را معرفی کرد. این رابط کاربری جدید ریسپانسیو بوده و با هدف ارائه تجربه بهتری به کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه یا تبلت به دنیای وب وارد می شدند کرد.

در تاریخ 16 آوریل 2014 ، وردپرس 3.9 منتشر شد. این نسخه بر بهبود ویرایشگر پست تصویری WordPress تمرکز داشت.این نسخه از وردپرس این امکان را می داد تا تصاویر را مستقیماً به ویرایشگر پست بکشید. کاربران اکنون می توانند تصاویر را درست در داخل ویرایشگر ویرایش کرده و پیش نمایش های گالری خود را در داخل ویرایشگر مشاهده کنند. WordPress 3.9 همچنین پیش نمایش ویجت زنده ، لیست های پخش صوتی و چندین پیشرفت دیگر را معرفی کرد.

در طول این سال با انتشار نسخه های بعدی وردپرس 4.0 و وردپرس 4.1 اصلاحات بیشتری در هسته وردپرس  انجام شد.
سال 2014 همچنین اولین سالی بود که دانلود های غیر انگلیسی برای وردپرس از دانلود های انگلیسی فراتر رفت.

در سال 2015 ، وردپرس 4.2 ، 4.3 و 4.4 منتشر شد. این نسخه ها بر بهبود شخصی سازی ، پشتیبانی از emoji ، شخصی سازی تم و ایجاد زیرساخت برای وردپرس REST API متمرکز شده بود.

تاریخچه وردپرس از سال 2003

در همان سال ، WooCommerce ، محبوب ترین افزونه فروشگاه ساز اینترنتی وردپرس توسط Automattic (شرکتی که توسط بنیانگذاران وردپرس ، مت مولنوه تأسیس شده است) توسعه داد شد.

در سال 2016 ، وردپرس 4.5 ، 4.6 و 4.7 منتشر شد. در هر نسخه برخی از ویژگی ها و پیشرفت های جدید ارائه شده است. مهمترین تغییرات قابل توجه در طول این سال ، بروزرسانی های ساده برای افزونه ها و قالب ها ، بازیابی محتوا با استفاده از حافظه مرورگر و ویژگی CSS سفارشی برای شخصی سازی تم بود و  تا پایان سال ، WordPress.org اعلام کرد که به طور فعال از HTTP پشتیبانی می کند.

در سال 2017 وردپرس 4.8 و 4.9 منتشر شد. این نسخه ها چندین ابزارک پیش فرض جدید را برای اضافه کردن صدا ، فیلم ، تصویر ، گالری ، متن غنی و HTML به ارمغان آورد. این نسخه همچنین زمینه ویرایشگر جدید بلوک وردپرس را فراهم کرد.

در سال 2018 ، وردپرس 5.0 با تجربه ویرایش کاملاً جدید منتشر شد. پروژه ویرایشگر بلاک وردپرس جدید با کدگذاری گوتنبرگ انجام شد.

تاریخچه وردپرس از سال 2003

وردپرس به طور مداوم در حال پیشرفت است تا نیازهای میلیون ها کاربر وب در سراسر جهان را برطرف کند. جهت گیری و اینده وردپرس  به طور مستقیم به نیاز کاربران بستگی دارد. با اطمینان می توانیم بگوییم که این سیستم با قدرت به مردم در سراسر جهان برای ایجاد فضاهای وب شگفت انگیز کمک خواهد کرد و این مسیر ادامه خواهد داشت.

امیدواریم این مقاله به شما در درک تاریخچه وردپرس کمک کند.

علی احمدی

از سال 97 در حوزه seo به صورت تخصصی فعالیت میکنم و در 5 سایت با الکسای زیر هزار به عنوان مشاور و یا به صورت مستقیم فعالیت داشتم. عاشق دردسرای seo هستم اگه به مشکلی بر خوردین خوشحال میشم کمکتون کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *